-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:34959 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

از جمله تعبيراتي كه مربوط به مقدمات قيامت است و در قرآن آمده است چيست؟

از جمله تعبيراتي كه مربوط به «مقدمات قيامت» است تعبيري است كه در سوره انبياء آيه 104 بعد از اشاره به قسمتي از پاداش نيكوكاران و كيفرهاي بدكاران آمده است «يَوْمَ نَطْوِي السَّماءَ كَطَيِّ السِّجِلِّ لِلْكُتُبِ كَما بَدَأ،نا أَوَّلَ خَلْق نُعيدُهُ وَعْداً عَلَيْنا اِنّا كُنّا فاعِلينَ» [روزي كه ما آسمان را همچون طوماري درهم مي‎پيچيم، سپس همانگونه كه آفرينش را آغاز كرديم آن را باز مي​گردانيم، اين وعده​اي است كه ما داده​ايم و قطعاً آن را انجام خواهيم داد].



«سِجِلْ» از ماده سَجْل (بر وزن سَطْل) به معني دلو بزرگ و پر از آب است و ريشه آن را به معني «جمع كردن و ذخيره نمودن براي ريختن و منتشر ساختن» دانسته​اند، به همين دليل به دلو بزرگ «سَجْل» گفته مي​شود، و «سِجِلّ» (با كسر سين و جيم و تشديد لام) به اوراقي كه مطالب را بر روي آن مي​نويسند و گاه آن را به صورت «طومار» به هم مي​پيچند، گفته​اند، و در اين صورت تعبير طي السجل گفته مي​شود.



بعضي نيز بر اين باورند كه سِجلّ به معني كتابهائي است كه احكام قضائي و صورت دعاوي و مانند آن در آن نوشته و جمع​آوري مي​شود، و لذا تسجيل به معني ثبت كردن و قرار دادن و اثبات نمودن آمده است (قاموس، مفردات، و التحقيق، و كتب ديگر.).



به هر حال ظاهر آيه اين است كه در پايان جهان و آستانه قيامت، تمام آسمانها به هم پيچيده مي​شوند، همانگونه كه در آغاز به صورت توده واحدي بوده​اند، و اين چيزي است كه در علم امروز نيز به آن تصريح شده كه عالم هستي در آغاز به صورت توده واحدي بوده، سپس به عللي كه درست نمي​دانيم به سرعت به دور خود به گردش درآمد، و بر اثر نيروي گريز از مركز اجزاء آن از هم دور مي​شوند، و هم اكنون عالم در حال گسترش است، ولي احتمالاً بعد از رسيدن به حد نهائي گسترش، بازگشت شروع مي​شود، و بار ديگر با سرعت به سوي مركز جهان حركت مي​كنند، و سرانجام به هم مي​پيچند و توده واحدي را تشكيل مي​دهند، و اين پايان نظام اين جهان است.



بار ديگر حركت نويني آغاز مي​گردد، و زمين و آسمان جديدي به وجود مي​آيد كه جهان ديگري را تشكيل مي​دهد.



طبق اين معني هيچ نيازي به اينكه آيه را به صورت بيان كنائي تفسير كنيم نداريم، هر چند بسياري از مفسران به سراغ معاني كنائي رفته​اند، شايد به خاطر اين جهت كه اين تفسير در آن زمان مطرح نبوده است. ولي به هر صورت جمع شدن آسمانها به معني نابودي مطلق آنها و از ميان رفتن عالم ماده نيست، چرا كه قرآن با صراحت در آيات متعدد مي​گويد انسانها از قبرها برمي​خيزند، و استخوانهاي پوسيده لباس حيات در تن مي​پوشند، و خاكهاي حاصل از پوسيدن بدنها باقي مي​ماند و جمع مي​شود و حيات نوي را آغاز مي​كند.










پيام قرآن ج 5


ايت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.